Як зацікавити хімією
За даними видавництва «Перше
вересня» хімія відноситься до одних із найбільш нелюбих учням предметів у
школі, і я вважаю, що всі вчителі хімії повинні врахувати це у своїй практиці.
Дослідження показало, що 85 % учнів 9-10 класів навчаються предмету лише через
небажання отримати низькі бали і щоб уникнути проблем з учителем та батьками. У
зв`язку з цим хотілося б розібратися, що сталося з хімією за останні роки.
Однією з причин такого стану є
те, що деякі учні приходять у 7 клас непідготовленими. Багато з них не
уявляють, як можна вирішувати хімічні задачі, маючи за плечима уже немалий
математичний багаж. Вчитель хімії замість того, щоб пояснювати учням матеріал
свого предмета, починає виправляти ще й ті огріхи, які склалися у початковій та
середній школі.
Ще однією з причин низької
успішності учнів з хімії є часта зміна вчителів. У кожного з них була своя
методика, до якої учні почергово пристосовувалися. Умови, у яких звикли
працювати учні, змінювалися, це призводило, можливо до певного дискомфорту,
увага приділялася вже не засвоєнню матеріалу, а звиканню до нового вчителя і
його вимог. Це також є вагомими фактором у цьому питанні.
Третя проблема −
дослідно-демонстраційний експеримент. Ні для кого не секрет, що база сучасної
школи залишає бажати кращого, не вистачає ні реактивів, ні обладнання. На
додачу до цього учні не вміють аналізувати побачене. Буває, що потративши
великий відрізок часу на експеримент, ми не отримуємо того, на що сподівалися,
тому приходиться іти на якісь компромісні рішення: показувати відео фрагменти,
використовувати комп`ютерні програми. Однак часто діти сприймають наш
експеримент не як відправну точку в своїх подальших роздумах, а як фокус.
Четверта проблема − пропедевтика
знань. Учні приходять у 7 клас уже із певним інтересом до тих чи інших
предметів, тому необхідно привертати увагу дітей до хімії на більш ранніх
етапах, наприклад, в курсі природознавства.
Сьогодні до випускників середніх
шкіл висуваються великі вимоги під час вступу до вищих навчальних закладів.
Молоді, що закінчила школу, необхідно адаптуватися в складному сучасному світі,
тому їй потрібна не стільки сума набутих знань, скільки вміння знаходити їх
самостійно, щоб відчувати себе компетентними в будь-якій галузі, творчо
мислити, успішно утвердитися в житті. У
результаті роботи в школі я дійшла висновку, що досягти гарних успіхів у
навчанні можна тільки шляхом підвищення інтересу до свого предмета. Напевно,
однією з причин утрати цього інтересу є непридатність деяких традиційних
прийомів і методів навчання для сучасних молодих людей. Освоєння хімії припадає
в школі на 13-16 років, коли діти перебувають у так званому «кризовому»
періоді. У цей час особливо розвинене почуття самосвідомості та власної
гідності. У цьому віці відбувається зміна процесів психічного розвитку,
перебудова ставлення до світу і до себе, виникає потреба в самовизначенні й
самовираженні. У підлітка викликає нудьгу і роздратування авторитарний натиск,
наказ. Я вважаю, що в сучасній школі дуже важливий особистісний підхід,
необхідно працювати з кожним у зоні його найближчого розвитку. Одним із
важливих моментів на уроці для дитини є розуміння необхідності особистої зацікавленості
в набутті знань, щоб учні могли відчувати свою компетентність не лише в
результаті процесу навчання, але я протягом нього. Я вважаю, що це і є умовою
розвивального впливу навчання на особистість учня. Тому сучасний урок, на мою
думку, має будуватися в поєднанні спеціально організованої діяльності та
звичайного міжособистісного спілкування (готовність дитини до контакту,
довірливість, зацікавленість), у такий спосіб через особистісний план
спілкування на уроці реалізується врахування вікових, психологічних
особливостей учнів: їхня готовність до розширення кола спілкування, до
співпереживання проблем дорослих, прагнення до самоствердження.
Найбільш поширеним методом навчання хімії в школі, незважаючи на експериментальний характер цієї науки, є усний виклад нового матеріалу вчителем. Останнім часом багато вчителів і методистів працюють над питанням активізації пізнавальної діяльності учнів під час викладу нового матеріалу. Прийоми активізації досить різноманітні, але в основі всіх їх перебуває збудження розумової діяльності учнів.
Для активізації розумової діяльності учнів на уроці необхідно використати їхній життєвий досвід. Іноді вчитель цього не враховує — говорить багато й докладно про добре знайомій речі. У таких випад ках учням стає нецікаво слухати вчителя. Коли учні знають, то вони хочуть розповісти, а не слухати, і їм слід надавати можливість висловлюватися.
Увага учнів − один із факторів, від яких залежить успіх уроку. Відомо, що увага в дорослих учнів більш зосереджена, ніж у дітей, однак вона залежить не лише від віку, але й від інших обставин (інтересу до досліджуваних тем, складу характеру учня). Тому мені як учителеві часто доводиться замислюватися над питаннями активізації уваги на уроках. Активізувати увагу класу і підтримувати її на всіх етапах навчального процесу, змусити учнів слухати вчителя і своїх товаришів, серйозно спостерігати, вдумливо сприймати матеріал — надзвичайно важливе і складне завдання. У своїй роботі намагаюся використовувати різноманітні методи й прийоми, застосування яких дозволяє вивчити основний матеріал на уроці.
Найбільш поширеним методом навчання хімії в школі, незважаючи на експериментальний характер цієї науки, є усний виклад нового матеріалу вчителем. Останнім часом багато вчителів і методистів працюють над питанням активізації пізнавальної діяльності учнів під час викладу нового матеріалу. Прийоми активізації досить різноманітні, але в основі всіх їх перебуває збудження розумової діяльності учнів.
Для активізації розумової діяльності учнів на уроці необхідно використати їхній життєвий досвід. Іноді вчитель цього не враховує — говорить багато й докладно про добре знайомій речі. У таких випад ках учням стає нецікаво слухати вчителя. Коли учні знають, то вони хочуть розповісти, а не слухати, і їм слід надавати можливість висловлюватися.
Увага учнів − один із факторів, від яких залежить успіх уроку. Відомо, що увага в дорослих учнів більш зосереджена, ніж у дітей, однак вона залежить не лише від віку, але й від інших обставин (інтересу до досліджуваних тем, складу характеру учня). Тому мені як учителеві часто доводиться замислюватися над питаннями активізації уваги на уроках. Активізувати увагу класу і підтримувати її на всіх етапах навчального процесу, змусити учнів слухати вчителя і своїх товаришів, серйозно спостерігати, вдумливо сприймати матеріал — надзвичайно важливе і складне завдання. У своїй роботі намагаюся використовувати різноманітні методи й прийоми, застосування яких дозволяє вивчити основний матеріал на уроці.
Велике значення надаю характеру словесного пояснення
нового матеріалу. Мова вчителя має бути науковою за своїм змістом, простою,
чіткою, але й образною, барвистою, із застосуванням порівнянь, метафор,
епітетів.
Для мобілізації уваги учнів значну роль відіграє пояснення теми уроку. А її можна повідомити по-різному. Оголосити стисло лише назву, наприклад «Солі амонію», або дати більш докладну характеристику: «Сьогодні ми повинні вивчити властивості солей амонію, довідатися, чим ці солі відрізняються від інших, яке вони мають значення в народному господарстві». Я намагаюся пояснювати за другим варіантом, тому що він змушує учнів уважно поставитися до завдання.
Одним із важливих завдань навчання й підготовки учнів до активного сприйняття нового матеріалу є пояснення значення знань з хімії в практичному житті людини. Наприклад, розпочинаючи вивчення теми «Сульфатна кислота», я так визначаю її значення в житті людини:
«... Не дуже часто нам доводиться мати справу безпосередньо із сульфатною кислотою, може здатися, що вона не така вже й потрібна. Однак важко знайти інший продукт, що був би таким необхідним, як сульфатна кислота. Для чого ж вона потрібна? Предметами першої необхідності для нас є хліб, овочі, крупа. Одержати їх у достатній кількості можна в разі гарного врожаю, а його забезпечує насамперед правильне і своєчасне внесення добрив. На виготовлення добрив витрачається близько половини всієї сульфатної кислоти, яку одержують на хімічних заводах».
Для мобілізації уваги учнів значну роль відіграє пояснення теми уроку. А її можна повідомити по-різному. Оголосити стисло лише назву, наприклад «Солі амонію», або дати більш докладну характеристику: «Сьогодні ми повинні вивчити властивості солей амонію, довідатися, чим ці солі відрізняються від інших, яке вони мають значення в народному господарстві». Я намагаюся пояснювати за другим варіантом, тому що він змушує учнів уважно поставитися до завдання.
Одним із важливих завдань навчання й підготовки учнів до активного сприйняття нового матеріалу є пояснення значення знань з хімії в практичному житті людини. Наприклад, розпочинаючи вивчення теми «Сульфатна кислота», я так визначаю її значення в житті людини:
«... Не дуже часто нам доводиться мати справу безпосередньо із сульфатною кислотою, може здатися, що вона не така вже й потрібна. Однак важко знайти інший продукт, що був би таким необхідним, як сульфатна кислота. Для чого ж вона потрібна? Предметами першої необхідності для нас є хліб, овочі, крупа. Одержати їх у достатній кількості можна в разі гарного врожаю, а його забезпечує насамперед правильне і своєчасне внесення добрив. На виготовлення добрив витрачається близько половини всієї сульфатної кислоти, яку одержують на хімічних заводах».
Крім іншого, необхідно
враховувати той факт, що хімія є одним з кількох шкільних предметів, на якому
учні можуть і повинні засвоювати матеріал, не тільки слухаючи й читаючи
матеріал, скільки здійснюючи своїми руками певні дії, а також спостерігаючи
за діями викладача. Під вищесказаним я,
звичайно, маю на увазі практичні досліди. Хімічний дослід, особливо якщо він
яскравий, цікавий або прив'язаний до практичного життя, здатний
по-справжньому захопити учня досліджуваним предметом. Під час демонстрації
дослідів або проведення їх самими учнями активізуються всі канали надходження
інформації (візуальний, слуховий, дотикальний). Особливо важливе проведення
дослідів на початкових етапах вивчення хімії. Адже навіть дорослій людині
цікаво спостерігати, як проявляються написи на папері (дослід з фенолфталеїном
і амоніаком) або як куряче яйце потрапляє в пляшку з вузьким горлечком (дослід
з оцтовою кислотою), а 13—14-річній дитині це цікаво
ще більше. Будь-яка наука без практичного значення — «мертва наука»,, хімія ж
без експерименту — «мертва» апріорі. Дітям, нехай і досить дорослим дітям,
через психологічні особливості завжди цікавіше подивитися, ніж послухати,
спробувати зробити щось самим, ніж записувати під диктовку терміни й поняття.
Важко контролювати увагу учнів, стоячи до них спиною біля дошки, записуючи
формули та правила. Набагато легше робити це, проводячи разом з ними хімічний
експеримент або дослід. Учень стає не пасивним слухачем, дивлячись на якого,
не розумієш, засвоює він матеріал чи просто мрійливо дивиться у вікно, але й
активним учасником уроку, експеримент — це та панацея, що зацікавить і
спокійного, відповідального учня, і учня, який не вирізняється посидючістю. У
будь-якому разі яскравість і барвистість хімічного досліду відкладеться в
пам'яті в усіх присутніх на уроці учнів, і певний мінімум знань одержать як і
ті, хто вкрай рідко відкриває підручник, так і учні, що займаються постійно.
Інтерес до предмета залежить від вчителя. Ні один підручник, ні один посібник не замінить живого слова вчителя.
Інтерес до предмета залежить від вчителя. Ні один підручник, ні один посібник не замінить живого слова вчителя.
Якщо учень зрозуміє, що хімія
йому потрібна в житті, він буде вивчати і розуміти цей предмет не примусово, а
за власним бажанням і з задоволенням.
Перед
тим як навчати хімії, у дитини потрібно виховати культуру мислення. Це вміння
порівнювати, аналізувати, абстрагуватися. Знайомство з речовиною допоможе далі
освоювати матеріал. Ми починаємо вивчати теорію, не даючи учням побачити
речовину, відчути її, побачити. Якщо цього не стається, діти втрачають інтерес
до хімії.
Підбиваючи підсумок вищесказаному,
хочу насамперед відзначити, що не слід боятися й соромитися вчитися самим. Не
слід боятися вчитися доброзичливості й відкритості: вони ще нікому не
нашкодили. На завершення хочу сказати, що всі ми були дітьми й, будемо чесні, на жаль, більшості з нас, як
і більшості нинішніх дітей, навчатися було нецікаво. Але для того щоб навчатися
було цікаво, треба цікаво вчити.
І все
таки у нас є гарні вчителі, які долають всі труднощі і вкладають всю свою душу,
майстерність, щоб хімія стала близькою і зрозумілою їх учням.
Немає коментарів:
Дописати коментар